fredag 15 november 2013

Inte bara träning

Tjing !
 
Så där, då är maten avklarad och myset i soffan kan börja. Ser ni på Idol och fotboll i kväll ?
 
Som jag har nämnt flera gånger tidigare så bor min Eric i Motala och går på triathlongymnasiet där. Dom tränar otroligt mycket, 15 träningspass ska dom få ihop denna veckan. När man tränar så mycket så är maten för dessa killar och tjejer otroligt viktig. Dom har kostrådgivning på schemat och har även fått en del nyttiga och bra recept.
 
Niklas lagade ett av dessa recept i kväll som var riktigt gott och såklart väldigt nyttigt.
 
Så varsågoda :)
 
Laxspett med Quinosallad och chilisås 4 port.
 
500 g laxfilé
4 msk soja
2 msk rapsolja
1 röd chili
Honung
Vitlök
5 tsk sesamfrön
 
5 port. Quinoa
1 röd eller gul paprika
1 rödlök
1 pkt bladspenat
 
4 dl turkisk yoghurt
2-4 msk chilisås
1 vitlöksklyfta
 
Blanda soja, olja, honung, vitlök och hackad röd chili till en marinad. Dela laxfiléerna i två delar på längden och trä upp dem på spett. Lägg laxspetten i marinaden.
 
Koka Quinoan enligt anvisning på paketet. Hacka paprikan och löken. Skölj bladspenaten. Blanda grönsakerna med den färdigkokta Quinoan.
 
Blanda turkisk yoghurt med finhackad vitlök och chilisås.
 
Stek laxspetten på medelvärme och rulla dem i sesamfrön.
 
Servera laxspetten med Quinoan och chilisåsen.
 
 
Här är det snart dax för lite kex och ost....undra vilken mage jag ska stoppa det i, hmm ;)
 
Ha en skön fredag kväll.
 
Kram Pia

5 kommentarer:

  1. jag har sett idol men ingen fotboll.....när jag var yngre såg jag fotboll och även ishockey....men nu är jag inte intresserad, hihi....och inte sambon heller......senare blir det True blood....den serien föjler vi...buhh!!!.......hoppas kvällen blir bra ;))
    Kramis bia

    SvaraRadera
  2. Mums. Så viktigt med kostrådgivning på utbildningen, känns som om även icke tränande ungdomar skulle behöva det.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Här är fotbollen på.....jag tycker inte det är jätte intressant (skäms på mig). Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Klart att jag såg på Idol. Fotbollen däremot hoppade jag över :)
    Mums. Det där såg jätte gott ut!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. ÅHHHH vad GOTT det såg ut:) måste prova det i veckan

    Idag har jag Giveaway på bloggen, så var gärna med:)

    Ha en fin vecka

    LOVE Maria at inredningsvis - En inredningsblogg för alla

    SvaraRadera