måndag 13 november 2017

Saffranskladdkaka

God morgon !

Då har ytterligare en ny vecka startat, veckorna går så fort och snart är det advent, jag längtar som en tok, älskar denna tiden. Jag är så sjukt sugen på att köpa hyacinter, men jag jag håller mig nog lite till, några dagar i alla fall.

På tal om advent, jag gjorde ju en saffranskladdkaka i helgen som jag lovade receptet på, galet god :)


Saffranskladdkaka

100 g smör
1/2 g saffran
100 gram vit choklad
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
smör till formen

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Smält smöret i en kastrull, ta kastrullen från plattan, rör ner saffranet. 
Bryt chokladen i mindre bitar och lägg ner dem i smöret, rör om så att chokladen smälter.

Vispa ägg och socker i en skål, rör ner smörblandningen och vänd ner mjölet. 

Häll smeten i formen.
Grädda kaka mitt i ugnen ca 15-20 minuter. 
Låt svalna i formen och låt kakan bli kall innan den serveras. 

Serverade lite lättvispad grädde till, mums :)


Önskar er en fin start på veckan.
Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Men gud va gott det låter :) hoppas allt är bra med dig & din måndag blir fin kram

    SvaraRadera
  2. Det där lät ju supergott. :-) Ha en fortsatt fin måndag, och jag hopppas solen lyser på er också idag. Kramizz Laila

    SvaraRadera