måndag 20 november 2017

Fisksoppa

God morgon !

För det är väl en god morgon, måndagar funkar alltid fint, det är värre med tisdagar, men det vet ni ju redan...

Något som jag är lite smått galen i det är fisksoppa, älskar verkligen fisksoppa, och så himla lätt att göra. Gjorde en super god i fredags som jag vill dela med mig av.

Fisksoppa 4 personer

400 g valfri fisk (jag blandade torsk och lax)
200 g skalade räkor
1 gul lök
1 purjolök
4 morötter
2 fiskbuljongtärningar
1 dl vitt vin
2,5 dl creme fraiche
1 burk kavli kräftost, 400 g (oj såg nu att det var kräftost, jag tog räkost men det funkade fint det också)
Cayenne
Salt 
Dill

Gör så här:

Strimla morötterna, löken och purjon.
Fräs detta i smör utan att det tar färg.
Tillsätt 6 dl vatten och vin (vin kan uteslutas men rekommenderas inte haha) och buljongtärningarna.
Låt koka ca 6 minuter, späd ev. med mer vätska.
Häll därefter i creme fraiche och kräftost eller räkost.
Låt koka ca 4 minuter
Smaka av med salt och cayenne.
Lägg därefter i fisken och låt koka ca 8-10 minuter.
Toppa sist med räkor och dill, rör om och låt räkorna bli varma.





Soppor över lag är ju så gott denna årstid.

Önskar er en fin start på veckan.
Kram Pia

1 kommentar:

  1. Mmm ser gott ut, jag har försöker få till soppa en gång i veckan nu, och då egengjord soppa, det är ju bara så gott. så denna får jag bara testa. :-) Kramizzz Laila

    SvaraRadera