tisdag 17 december 2013

Julgodis

Tjing !
 
I helgen gjorde jag julgodis, riktigt gott. Detta är faktiskt den enda sorten jag gör, gillar för övrigt chokladkartonger där man kan ta från understa lagret om dom godaste är slut på första, om ni frågar mig i alla fall. Och så skumtomtar, färska skumtomtar som är så där runda i kanterna, mums. Får nog bli diet efter jul så som jag moffsar i mig, men det är ju inte så ofta det är jul liksom.
 
Här kommer receptet :
 
Chokladgodis
 
100 g smör
25 vita marsmallows eller sega sockerbitar (jag tar alltid marsmallows)
3 dl strösocker
2 dl grädde
200 g mörk blockchoklad
 
Smält smöret i en kastrull. Klipp itu alla marsmallows och lägg dom i kastrullen. Rör till dom har smält. Tillsätt socker och grädde. Koka på svag värme under omrörning ca 10 minuter. Ta kastrullen av värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner den i kastrullen och rör om så att chokladen smälter.
Häll upp smeten i långpanna (20 x 30 cm) klädd med smörat bakpapper. Låt stelna. Skär ut fyrkantiga bitar. 

 
 
 
Jag var tvungen att lägga mina i frysen...annars hade jag nog fått göra nya innan jul :)
 
Gör ni mycket julgodis ?
 
Ha det gott !
Kram Pia

12 kommentarer:

  1. Vad gott!
    jag skulle vilja göra godis men det känns inte som tiden/orken riktigt finns. Men skumtomtarna är inköpta och inlåsta i skåpet :-)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Så gott med julgodis att jag knappt törs göra något här hemma.... granen ska kläs imorgon är det tänkt!
    Så otroligt söta dansande tjejer!
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  3. Smaskigt med julgodis :) Här i Hult brukar vi göra knäck och marshmallows till jul. Kramar Liza

    SvaraRadera
  4. Som sagt, det är ju bara jul en gång om året ;-) Skumtomtar är en favorit här också.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte inhandla på Ica iår men när man ser allt gott i bloggarna får det nog bli något hemmagjort!
    Men jag dyker gärna ner i understa lagret!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Mmm...Mumms <3

    /Kram

    SvaraRadera
  7. Oj vad gott....jag gör aldrig julgodis...bakar huvud taget aldrig....möjligtvis matbröd någon gång ;)))...mannen bakar ibland....vi är inte så mycket för kaffebröd och kakor....tar hellre ett kex med ost till kaffet ;).....men om det bjuds på julgodis...så smakar jag naturligtvis hihi.....
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Jaa jag älskar ju att hålla på och greja i köket så att jaa det blir en del! Håller med dig jag tycker absolut att man får ta från det undre lagret när det övre bara har såna som typ körsbärslikör kvar!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  9. Åh de där har jag gjort några gånger - riktigt gott:)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Å så gott, och enkelt, perfekt kombo för mig. Jag har gjort en hel del julgodis och lite till blir det:) Ska definitivt testa detta recept:) Kram

    SvaraRadera
  11. Jag gillar att göra julgodis, men i år har jag inte riktigt kommit igång. Julkänslorna vill inte riktigt infinna sig hos mig:(

    SvaraRadera