tisdag 26 april 2016

Semifreddo

Hallå hallå !
 
Jag skrev i söndags om en underbar klasskaka vi gjorde och bjöd våra vänner på i lördags. Har ni inte ätit en Semifreddo någon gång så MÅSTE ni verkligen göra det, det är såååå grymt god.
 
Jag tror att jag har skrivit receptet tidigare, men här kommer det igen.
 
Det här behöver du :
 
2 färdiga marängbottnar (finns att köpa bland tårtbottnar på affären)
4 äggulor
4 äggvitor
5 dl grädde
400 gram ljummen nutella
Socker
 
Gör så här :
 
Knäck äggen och separera äggulor i en skål och äggvitor i en. Vispa äggvitorna med 1 msk socker och vispa den till hårt skum. Vispa sedan äggulorna med 1 msk socker tills de blir fluffigt. Sist vispar du grädden, vispa den tills du kan bilda toppar med den.
 
Ta fram en rund form med avtagbara kanter på cirka 20-25 cm.
 
Lägg den första marängbotten där, krossa sedan den andra i en skål, vänd ihop äggvitor, äggulor och grädde och blanda ihop med marängkrosset. Ringla ner den ljumna nutellan, går bra att värma i micron några sekunder. Fyll sedan upp formen med denna blandning.
 
Ställ sedan in hela glasskakan i frysen i minst 5 timmar innan servering.
Ta fram den 20 minuter innan den ska serveras så den hinner tina lite.
 
Gott med friska bär till. 
 
(Eftersom jag har lite dåligt minne och glömde fota hela vår kväll så har jag snott några bilder från nätet)
 
 
Med en Semifreddo att se framemot till kvällsfikat så blir ju tisdagen hemskt mycket bättre....eller hur ?
 
Kram Pia

10 kommentarer:

  1. Härligt att ha något gott att se framemot. :-) Semifreddo är ju bara så gott, har testat göra det en gång, kanske dags igen till helgen, till valborgsgästerna. :-) kramizz Laila

    SvaraRadera
  2. Mmm så gott och här sitter jag och ska strax äta mitt mellanmål men den där ser ju bra mycket godare ut..
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Å, det låter ju bara så, så gott. Kram.

    SvaraRadera
  4. Oj oj låter smarrigt kanske vore nåt att baka på hemmet :) ha en skön kväll kram

    SvaraRadera
  5. Mmmm...det vattnas i munnen låter & ser ljuvligt gotti ut 💕 ...
    /Kram i kvällssolen!

    SvaraRadera
  6. Mmmm det både ser och låter jätte gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Det har jag aldrig ätit. Såg jättegott ut! :)

    SvaraRadera
  8. Ännu ett recept att spara!
    Skulle jag lätt kunna mumsa på en hel kväll=))

    Kramen Hannis

    SvaraRadera