lördag 2 mars 2013

Kors i taket

Tjing !
 
Ja, det kan man säga, kors i taket alltså... Jag är verkligen ingen bullmamma, om sanningen ska fram så är jag helt värdelös på att baka. Jag fick ett recept på ett bröd av en kollega, som absolut inte gick att misslyckas med. Hmm... jo rå, jag kan säkert haha, nä det blev faktiskt riktigt bra och gott. Fick även godkänt av familjen :)
 
 
 
 
 
 
 
Receptet kommer här :
 
11 dl ljummet vatten
50 gram jäst
2 msk salt
1 dl socker
2 dl mörk brödsirap
2 kg rågsikt
 
Gör så här :
  1. Lös jästen i lite av det ljumma vattnet, tillsätt saltet och resten av vattnet. Blanda ner socker och sirap och sedan mjölet. Blanda i ungefär 10 minuter i assistenten. Det är lättast att göra degen i en bakmaskin eller assistent eftersom det är en kladdig och ganska svårarbetad deg.
  2. Låt jäsa en timme i bunken.
  3. Häll ut degen i en smörad långpanna. Jämna ut degen (blöt händerna så degen inte fastnar på dem) Nagga degen med en gaffel och låt jäsa en timme till. Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter, 175 grader.
Oj, ser nu när jag skriver av receptet att jag slarvat...glömde nagga degen och glömde även den sista jäsningen. Ja, ni hör ju...kanske inte konstigt att jag misslyckas med mina bakverk ;) Men det blev ju bra ändå...
 
Ha en fin dag ! Kram Pia

1 kommentar: