tisdag 9 december 2014

Pepparkladdskaka

Tjing !
 
Då var veckans tråkigaste och jobbigaste dag snart över och även veckans första träningspass, uj uj det var jobbigt, känns att jag inte har tränat på ett tag. Men med allt man stoppar i sig denna månad måste jag nu försöka öka min träningsdos.
 
Och på tal om att stoppa i sig så bakade jag en jätte god kladdkaka i helgen, en pepparkakskladdkaka som jag tänkte dela med mig av. Hittade receptet hos denna sköna böna.



 


Du behöver :

3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
2-3 tsk pepparkakskryddor
(finns färdiga påsar med pepparkakskryddor från Santa Maria, ta 2 tsk för en mildare smak)
2 dl vetemjöl
150 gram smält smör

Gör så här :

Ställ ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Rör ihop ägg och socker (vispa inte), blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Rör sist ner smöret. Bred ut smeten i en rund form (smörad) och ställ in i ugnen i cirka 20 minuter. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten.

Mumsfilibabba :)


Trevlig kväll till er !
Kram Pia

6 kommentarer:

  1. Åh, den har jag tänkt prova på att baka. Låter så himla gott.... Fick till ett träningspass igår, löpning...
    Känner mig så trött och slut den sista tiden, så det är knappt att träning lockar heller längre.
    Längtar efter ledighet!
    Ha det gott, vännen! Kram Kate

    SvaraRadera
  2. Så gott! Gjorde något liknande förra året. Ett toppentips är att blanda krossade polkagrisar i grädden- supergod kombo till pepparkakssmaken. Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Mm... låter gott!
    Och tack snälla du för dina vänliga ord, jag älskar att skapa och hitta på nya saker. Däremot är jag ursel i köket, tur att jag har en man som är bra på sånt!
    Ha en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Säkert en god kaka...tyvärr så bakar jag sällan...dottern och mannen bakar ibland. Mannen gör en jättegod Toscatårta, mums!!...nu närmar sej julen...det går undan!
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Mmm låter supergott, ngt att absolut testa. 😊 kramizz Laila

    SvaraRadera